söndag 3 februari 2008

Veckans vodka


En rejäl spritfest med åtföljande period av letargi och ruelse höll mig från tangentbordet i helgen. Dock har jag funderat på spritens inverkan.
En viss mängd vodka skapar en eufori och en förnimelse av att kunna stiga över möjligheternas gräns. Fri från verklighetens trista begränsning. En försmak av gudomlighet helt enkelt. Denna känsla odlas på varierande sätt av all världens spritproducenter. Vi får dessutom våra fördomar om ryssar bekräftade på ett tillförlitligt sätt i denna tjeckiska reklamfilm.

Vodkans mest markanta egenskap är dess smaklöahet. En bra vodka har ingen smak. Ofta kan inga utan fanatikerna känna någon skillnad mellan vodkamärken. Således måste man använda fantasifullt utformad reklam för att försöka locka köparna till den egna produkten. Spritreklam är sällan politisk korrekt utan vädjar till helt andra instinkter. Oftast lite lägre än vi vill medge att vi reagerar på. Kalashnikov är ett starkt varumärke i maskingevärsbranschen men uppfinnaren av det beryktade vapnet vill bli ihågkommen även för något annat. Det är väl tveksamt om han lyckas med den här reklamen. Vodkan finns även i en flaska formad som ja, gissa....



Att sex och våld säljer är inte konstigt men ibland kan man dock undra vad reklambyrån tänkt på, som i fallet med Skyy Vodka. Jag skulle vilja se minerna på företagsledningen när de fick se den här.

Inga kommentarer: