söndag 3 februari 2008

Freestailo i Kazakstan


En svensk sångtävling har just avslutats och en vinnare utkorats. Jag har visserligen inte sett något avsnitt vilket dock inte hindrar mig från att ha åsikter. Det som förvånar mig mest är att alla deltagarna tycks ha sjungit på ett annat språk än landets egna. Något som så vitt jag kunnat se inte kommenterats i media. Undrar om det skulle kunnat ske i något kulturland?

Tidigare har jag tagit upp den bulgariska talangtävlingen(se 31/10) men vänder nu blicken ännu längre österut. Till Kazakstan och Superstar 2006. Ja, även där är amerikanska inflytandet närvarande fast kanske inte så själlöst efterhärmande som i Sverige. En ung man med en Saz ställer sig framför juryn och framför låten Freestailo.

Det första framträdandet tycker jag är det bästa men unge mannen gick vidare och gör ett bejublat framträdande senare i programmet.
Huruvida han vann eller inte har jag inte riktig koll på, min kazakiska är inte perfekt, men låten blev en hit och han fick göra en centralasiatisk färgad gangstervideo. Otaliga remixar av låten översvämmar nätet men ingen överträffar orginalet och den första trevande verionen.

Inga kommentarer: