söndag 3 februari 2008

En vildman i baren


Att hitta skivor med ryska artister brukar vara i princip omöjligt i Sverige. Inte ens på nätets mörka sidor är det särskilt lätt att hitta öststatsartister. Det kyrilliska alfabetet ligger som ett filter där man bara kan ana sig till guldkornen bakom de svårbegripliga tecknen. Själv brukar jag lita på distrubitionen från diverse mystiska firmor med rötterna i Vitryssland som via Tyskland skickar skivor med oregelbunden frekvens. Än så länge har det funkat.

Av en slump hittade jag nu en rysk samlingsplatta på Bengans. Två skivor för 99 spänn och ett tillintetsägande omslag med namnet Bar Moscow gav knappast någon ledtråd om innehållet. Men när jag läste vilka som medverkade steg modet. Visst, samlingsskivor är ojämna, det är deras kännetecken, men på den här är kvaliten ändå påfallande hög. Med tanke på priset som ligger på vitrysk nivå, måste den betecknas som ett kap. Det måste varit någon med viss smak och kännedom som valt ut alstren. En skiva kallas Kremlin Blues och innehåller lite lugnare spår och den andra Cossack Beats och är lite mer dansant. Jag har valt ett spår från den sista för att illustera inlägget. I videon till Wildman har Korabl sammarbetat med amerikanske Lloyd Kaufman, kungen av lågbudget underground-film, som dessutom spelar huvudrollen. Som vanligt när det gäller Kaufman innehåller videon lyteskomik, sex, våld, slem och ett monster av avgjort utomjordisk utseende. Allt naturligtvis långt under b-filmgränsen.

Speciellt tilltalas dock undertecknad av det myndiga sätt på vilket Kaufman beordrar fram vodka i baren. Hans beteende åtminstone i början av videon påminner mig dessutom om personer i min bekantskapskrets under ett kulturutbyte i Sovjetunionen i början av 90-talet. En, som man säger, blöt historia. Ja, ja, det var tider det. Denna resa har tagits upp tidigare och vissa individer har t.o.m. haft åsikter om detaljer i beskrivningen.

Inga kommentarer: