fredag 29 februari 2008

Äntligen! La Minor på Vodkabeat


Denna partyhelg när lönen infunnit och systembolaget är besökt - och jag har insett och begrundat att jag inte kan åka till Södra Teatern i kväll(se inlägg 18/2), suck - ska jag istället spela ett av mina absoluta favoritband från Ryssland. Äntligen har det dykt upp en officiell video med La Minor från St:Petersburg. Jag har ett par plattor med dem som gått varma i skivspelaren men eftersom det bara funnits några brötiga livetagningar på youtube har jag inte introducerat dem på vodkabeat förrän nu. Framför allt den senast skivan Death of a Jeweler rekommenderas varmt men kan vara lite lurig att få tag på. Snart finns en ny skiva i handeln men som sagt, i Sverige lär den inte dyka upp.

Bandet som startade år 2000 spelar en sorts blandad gatumusik med inslag av jazz, ska, klezmer och rysk folkmusik som anses härstamma från Odessa. Med det ryska dragspelet-bayan, sax, balalaika och tuba försöker de återskapa stämningarna i gamla sovjetiska äventyrs- och gangsterfilmer. Det är starka känslor och stor tragik när La Minor sjunger om den undre världen där bovar, horor, bedragare, polisagenter och andra udda existenser lever sina liv. Men samtidigt är det bra partymusik, den här låten som i översättning kallas Girl in A Cotton Dress finns med på samlingsplattan Russendisko 1 som sammanställts av Vladimir Kaminer (se inlägg)och är alltså i högsta grad en danslåt.

Inga kommentarer: