tisdag 5 februari 2008

Egyptisk magdans med Dina


Enligt egyptierna själva härstammar magdansen från deras land. Det här är en inte helt ovanlig åsikt i flera länder att vissa konstformer som dans och musik skulle komma just från dem. Det är bara att kolla lite kommentarer i youtube. Egyptierna har dock ett visst fog för sina anspråk eftersom Egypten har den kanske längsta historien av nutida länder. Vissa menar att i princip all kultur härstammar från gamla Egypten och spreds därifrån via greker och romare ut över världen och vidare in i vår tid. Det är nog en överdrift men klart är att det är ett land tyngt av sin historia.
Kairo har länge varit och är fortfarande den mest spännande kulturella metropolen i Mellanöstern. Massor av musik, film och shower produceras och sprids över stora delar av Nordafrika och Asien men mycket lite om ens något når till Europa.

En gång i tiden såg jag ganska mycket magdans. I mitten av nittiotalet hade jag hamnat på turné i Egypten med femton finska magdasöser som uppträdde på lyxhotell längs Nilen med en dansshow till levande musik. Det hela var en tämligen bizarr upplevelse. Jag hade egentligen åkt till Kairo för att själv försöka utveckla mitt slagverksspelande men hamnade i en arabisk/skandinavisk orkester som kompade dansshowen. Under tiden i Egypten hann jag dessutom Dina och andra inhemska dansöser dansa på de stora hotellen i Kairo. Jag hann också se en mängd rejält dåliga dansöser på de enklare magdansställena.

Den egyptiska magdansöserna rör sig mer över golvet än andra. De är oftast barfota vilket underlättar långa svepande steg och ger en bättre kontakt med golvet än sina högklackade kollegor. Med sinnliga utstrålning och humor blir den egyptiska dansen konst istället för lättköpt sexighet. Här legenden Dina ett typiskt egyptiskt nummer till stor orkester. Bländande vackert.

Inga kommentarer: