måndag 4 februari 2008

Mungiga igen


Förkylningen tycks lätta men osvuret är bäst. Än så länge håller jag mig i stillhet och söker lite förstrött på datorn. Har blivit fascinerad över utseende och klädsel bland de sibiriska shamanerna. Men det känns inte som om jag är färdig med mungiga än det finns verkligen en mängd mystiska individer som hanterar detta märkliga instrument på olika sätt. Vladisvar Nadishana spelar här på en fembladig giga som han designat själv.

Mungiga är också ett instrument som passar väl ihop med strupsång. Man kan höra släktskapet i munteknik. Vissa personer kan också praktisera båda konsterna samtidigt. Utan tvekan kommer jag återvända till mungiga senare i bloggen men för den här gången får det vara bra. För de som vill botanisera själva finns en guldgruva på Youtube. Visserligen har jag redan sjuttioåtta instrument men jag tror jag skall investera i en mungiga, de kan väl inte vara så dyra?

Inga kommentarer: