lördag 23 februari 2008

Balkan-ska från Ukraina


Snabba låtar med fett blås tycks vara populära över hela Östeuropa och Ukraina är inget undantag, tvärt om. Mad Heads XL började som ett vanligt punkigt rockband men utökades med en blåssektion i för några år sedan och lade till två bokstäver i namnet.

Inspirerade av Manu Chao och Emir Kusturica blev det en blandning av ska och balkan självklart med inslag av ukrainsk folkmusik. Vad som kan hända när en tysk bestämmer sig för att resa till det mytomspunna Ukraina får vi reda på genom en tecknad film.
Nu är det partytime igen! Korka upp flaskan och rör på fötterna. Smereka med Mad Heads XL

2 kommentarer:

Petter Nyström sa...

För ett par tre år sedan kom jag över en 3 timmar lång inspelning med musik som mixats av Russendisko-gubbarna Gurzhy och Kaminer tillsammans med Shantel, och som sändes över Rundfunk.fm. Vid det tillfället var det inte många av låtarna jag kände igen, men sedan dess har den inspelningen drivit mig att ytterligare utforska musiken österut för att kunna sätta namn på alla de där låtarna.

Och nu kan jag fylla en av luckorna som gäckat mig allra mest med Mad Heads XL och Smereka!

Grymt!

vodkabeat sa...

Jag har också den inspelningen och gjort ungefär samma sak, fast kanske inte så målmedvetet, men det har ett utforskande som gjort att jag hittat en hel del annat också. Min favorit från radioinspelningen var Leprekonsylåten som kom efter 1.21 som jag haft med tidigare på bloggen. Hmm, snart dags för lite mer Leprekonsy.