fredag 1 februari 2008
Stalin som raggarbil och andra trafikfaror
Trafikmiljön har förändrats snabbt under de senaste 20 åren i Östeuropa. Vägarna och förarna har inte alltid hunnit med den ökande trafiken och det snabbare tempot. På bilden har en bil i Moskva hamnat i tunnelbanenedgången. Överhuvudtaget slås man av alla bilder som visar omöjliga trafiksituationer i Öst. Märkliga olyckor och massiva stockningar. Annat var det förr då privatbilismen var begränsad.
Ett nostalgins skimmer vilar fortfarande över gamla östbilar. Trabanten väckte viss uppståndelse med sina 26 hästkrafter, sin bomullslaminerade plastkaross och märkliga konstruktion. Men en gång i tiden ansågs bilen både bekväm och rymlig, det byggdes tre miljoner exemplar av den, ändå fick hugade DDR medborgare köa i 10 år för att kunna köpa en "Trabi". Det var trots allt en lättmekad bil som räckte till för vanliga transportbehov.
I Kusturicas fim Svart katt vit katt syns en jättelik gris bit för bit äta upp en Trabant. Vi kan väl ana oss till att det är ett samhälle i förändring som symboliseras. Men i dag är Trabanten ett kultfordon för entusiaster och samlare.
Ville man vara mer sportig och hade en tumme med partiet kunde man kanske komma över en kraftfull Wartburg som närmast betraktades som en rallybil.
Den ryska volgan hade ett slagskeppsrykte på grund av den kraftiga plåten. Det påstås att fabriksledning ökade godsets tjocklek för att kunna förbruka den mängd järn som skrivits in i produktionsplanen. Många äldre bilar är skrotade men vissa exemplar har renoveras och försetts med adekvata figurmålningar.
När man ser på filmerna från övervakningskameran i Lefortovotunneln i Ryssland kan man undra lite över om fler hästkrafer och högre hastighet alltid är så bra. Kanske är det inte en alltför djärv gissning att det, åtminstone i några fall, även finns alkohol med i bilden. Det finns gott om läskiga trafik bilder från Ryssland om man är lagd åt det hållet själv föredrar jag den lite mindre våldsamma vänstersvängen från Moskva som illustration av trafiksituationen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar