måndag 18 februari 2008

East block party med Haydamaky


Om man nu inte står ut med det menlösa svenska musikklimatet men ändå vill gå ut och roa sig. Hur gör man då? Ja, det är inte lätt men då och då dyker det ju upp band från andra länder man kan trösta sig med. Om man har tur och bor i rätt stad vill säga.
För de som bor i närheten av Stockholm finns möjligheter att gå på Eastblok Party på Södra teatern fredag 29 februari. Det ukrainska bandet Haydamaky är huvudattraktion med svenska Dorlene Love som förband och dj:s kommer att spela östliga tongångar. Det låter som jag borde vara där men så bor man ju femtio feta mil därifrån. Suck. Jag får väl dricka sprit och lyssna på skivor som tröst. Det verkar kunna bli en röjig kväll. Haydamaky har som så många andra ukrainska band en stark koppling till den traditionella musiken men de blandar friskt med rock, ska, reggae. Sättningen innehåller både dragspel och trumpet vilket liksom scenklädseln -bar överkropp, lovar gott. Vi tjuvlyssnar på en rockig låt med lite historisk rekvisita i bakgrunden(är det inte samma borg som i Tarkovskis film Yttersta Domen förresten?)

2 kommentarer:

Petter Nyström sa...

Woopsa! Hejdlöst bra blogg det här!

Jag minns inte hur jag hittade hit, men nu har jag läst alla inläggen. Somligt var favoriter redan innan, och annat är nytt och bra och måste försökas få tag på. (Lättare sagt än gjort vad det verkar.)

Och för den som tycker att det är för kort startsträcka att ta sig till huvudstaden till den 29:e Februari, så måste jag istället vifta för spelningen med Shantel och Bucovina Club Orkestar en månad senare i samma lokal: 28:e Mars på Södra Teaterns kägelbana. Då ska i alla fall jag sätta mig på den långa spårvagnslinjen!

Tack igen för en utmärkt blogg, den kommer att följas!

vodkabeat sa...

Tack för de vackra orden. Jo, Shantel hade varit kul, fast det där med tid och pengar....men vem vet. Fast det tycks vara mycket på gång nu, Boban Markovic skall spela 27/3 i Göteborg(28 i Malmö och 29(!) i Stockholm), Alltid svängigt. Och det ryktas om fler intressanta band på ingång.