fredag 14 mars 2008

Öststatsband från Norge?


Inte vet jag om Kaizers Orchestra kan kallas för öststatsband men de får vara med i alla fall. Deras första skivor Ompa tils du dör och Evig Pint var i varje fall klart inspirerad av musik från det hållet och själva menade de att de spelade gipsy-punk. Av det jag hört av den sista plattan som kom i år är väl den delen lite nedtonad nu. Första gången jag såg dem blev jag nästan knockad av upplevelsen. Att se ett nordiskt band med det utspelet gjorde mig mållös. Men glatt upprymd. Dessutom gav de gasmasken en renässans som scenattribut. Måste vara helvetiskt obekvämt. Sedan dess har de mattats lite men är fortfarande ett frapperande bra liveband. På fredag den 28/3 spelar de på Trädgårn igen. När de var här för några år sedan hade de fått ett minus i Aftonbladet för nyutkomna skiva vilket sångaren gång på gång påpekade och som uppenbarligen tycktes ha stört deras själsliga och konstnärliga balans. Jag fick en känsla av att deras konsert blev rejält lidande av det. Även när jag såg dem året efteråt hade sångaren inte släppt detta faktum utan förbannade svenska recensenter och informerade publiken grundligt och länge om sina åsikter i frågan. Låt oss däför hoppas att de får åtminstone något plus eller geting av de stora kvällsdrakarna så att de kan koncentrera sig på musiken. I så fall kan det nog bli en minnesvärd konsert.
Här är Kontroll på Kontinenten från Ompa tils du dör.

Inga kommentarer: