söndag 2 mars 2008

Hop Hop Hop

Underdogs International på Café Hängmattan igår

Lite trög i kroppen, med gårdagkvällen i livligt men diffust minne, startar jag dagen med ganska många koppar kaffe. Balkan Beat Party var naturligtvis en succé, hur skulle det inte kunna vara det? Det är snarare underligt att ingen kommit på denna goda idé tidigare. Arrangörerna är att gratulera. Fullknökat med trevliga människor på ett strålande humör. Det gällde att vara i tid för att komma in.
Kvällens band Underdogs International var en glad överraskning. Ett röjigt rockigt band åt Kultur Shock/Gogol Bordello hållet som verkligen fick i gång publiken.

Eftersom jag stärkt mig med vodka och öl kom kroppen i självsvängning och fötterna tog kommandot. Efter bandet kom en lång kavalkad hårdsvängande låtar från den eminente norske plattvändaren som hade den goda smaken att börja med Sergei Shnurov, sedan kom Shantel, Fanfare, Bregovic, Markovic........just name it. Jag kommer inte ihåg allt men det var massor av bra låtar av den typen som Vodkabeat brukar presentera. Och jävlar vad det dansades! Jag fick -när vi sent om sider tagit oss hem- massera en mig närstående kvinnas fötter med salva(här infinner sig den intressanta frågan varför kvinnor när det skall dansas envisas med att ta på sig trånga högklackade kängor istället för något mer fotriktigt. Kanske ett ämne för en enkät senare) för att de skulle anta sin normala skepnad igen. Väldigt mycket dricka att svalka sig med tycks det -efter en snabb titt i plånboken- ha blivit men satan vad roligt det var. Balkan Beat Party har dessutom den goda smaken att dyka upp en gång i månaden under våren. Nästa gång blir i samband med Boban Markovic konserten som naturligtvis inte bör missas. Bäst att spara pengar.

Som vanligt på söndagar efter hårt festande blir det lite mildare tongångar. En av låtarna som bandet spelade i går kväll var Hop, hop, hop som i en lugnare version går att höra i den charmerande sovjetiska filmen Tabor uhodit v nebo från 1976. Huvudrollen spelas av den bedårande Svetlana Toma som har en sådan utstrålning att geigermätarna börjar ticka. Jag blir kär varje gång jag ser henne.

Inga kommentarer: