tisdag 25 mars 2008

King Ferus Mustafov


Denna vecka kommer jag att främst ägna åt Balkan för att värma upp inför Boban Markovic konserten på torsdag. Jag inser när jag ser vodkabeats inläggslista att jag ännu inte har haft med någon låt med Ferus Mustafov från Makedonien. Det är naturligtvis ett förbiseende. Ferus Mustafov är en superstjärna hemma i Makedonien och omkringliggande länder och säljer hundratusentals kassetter och CD:s. Han har en egen resturang och syns regelbundet i TV och uppträder tillsammans med musiker från andra länder. Han har bland annat turnerat i Sverige med Süperstar Orkestar från Stockholm. Det är en liten kompakt man med Robin Hood-frisyr vars utseende i övrigt inte är direkt filmstjärnemässigt. Men vilken ton han har i saxen! Helt sanslöst. Några tekniska svårigheter tycks inte existera för denne gudabenådade musiker. Numera uppträder han ofta med sin son som för familjetraditionen vidare. Ferus spelar inte bara sax utan även klarinett(t.o.m. samtidigt!)säckpipa, trumpet och förmodligen även andra instrument. Jag har tyvärr inte träffat Ferus eller hört honom live(jag har åkt förbi hans ställe i Skopje, kanske får man några kändispoäng för det?) men fått mycket berättat för mig om denne fabulöse musiker, om bara hälften är sant så är det ett fenomen. Vi hör på Grcki Cocek.

Inga kommentarer: