onsdag 26 mars 2008

Feministisk balkandrama?


Vi fortsätter balkantemat i väntan på Boban Markovic konserten i morgon.
Det finns gott om suddiga och skräniga trubaci(blåsorkester)videos på youtube. Att till både ljud och bild hitta högkvalitativa sådana är i det närmaste hopplöst. Ofta tror jag att jag visat alla. Men då och då stöter man på ett undantag. Här är ett av dem om en inte särskilt sorglig begravning. Även om jag inte begriper vad de sjunger om kan jag ana mig till en feministisk knorr. Något som inte är särskilt vanligt på Balkan. Eller rättare sagt är extremt ovanligt. Kvinnor brukar vanligtvis åla runt i minimala persedlar och vifta lite tafatt med behagen. Sandy Lopicic Orkestar består dock av musiker från många olika balkanländer och har tre tuffa sångerskor från Serbien, Bosnien och Kosovo vilket innebär en lite mer internationell approach. Här börjar videon med något så ovanligt som en ganska vanlig köksinteriör(i ordnings- hänseende till förväxling lika mitt eget kök). Till och med en flaska vodka(av märket Taiga) ställs på köksbänken. Någon typ av kvinnlig befrielse via en begravning kan man ana sig till utan att förstå orden. Stämningen stiger allt eftersom låten framskrider. Fräck video Kupi Me Majko Top med Sandy Lopicic Orkestar.

Inga kommentarer: