lördag 15 mars 2008

Sergei Shnurov tar i


Sergei Shnurov är en kontroversiell personlighet, förutom hans löfte om att vara berusad varje dag i resten av sitt liv, är han känd för sitt fula språkbruk, sina egensinniga politiska kommentarer och besinningslösa uppträdande. Att han dessutom är begåvad med pop och rockvärldens mest kraftfulla stämma gör inte hans person mindre fascinerande. Han lär väl nu vara trettiofem år och har sjungit i tio år i Leningrad, det anarkistisk punk-ska-polka-latin-bandet som från början tillhörde undergroundscenen i St:Petersburg. På grund av sina texter spelades de inte i radio eller på TV men när populariteten växte kunde media inte längre ignorera bandet och Shnurov är numera en av Rysslands mest kända musiker. Trots sitt sovjetiska namn är Leningrad politiskt sett svårplacerade och driver med både sovjeteran och den nya tidens kapitalism och är inte särskilt välsedda av etablissemanget. Bland annat bannlyste Moskvas borgmästare bandet från sin stad, vilket förmodligen bara var bra reklam för bandet som ibland kan uppgå till bortemot femton personer. En intressant artikel från 2004 om Shnurov och Leningrad finns här.

Att Leningrad är mitt favoritband är väl ingen hemlighet för den här bloggens läsare. Det är väl det band som förekommit oftast på Vodkabeat, även om en del videos helt oförhappandes försvunnit och inte går att åtefinna. Jag vet inte vilken som är min favorit skiva. Ibland är det Made in Jopa, ibland Mat Bec Elektrichestva, eller Dachniki eller Dlya Millionov.... Även Shnurovs soloprojekt Vtoroi Magandanski har sina poänger. Kanske nådde de sin konstnärliga höjdpunkt i början av 2000-talet men man vet aldrig med Shnurov och hans mannar. För att dricka dagligen är han förvånandsvärt produktiv. Den ena skivan efter den andra, soloprojekt, filmmusik och ett eget skivbolag där han producerar andra St: Petersburg band. Här är en kort video som så vitt jag förstår ingår i en film.

3 kommentarer:

Petter Nyström sa...

Måste säga att jag tycker plattan de släppte för ett par år sedan, Babje Leto eller något i den stilen, är en av deras bästa hittils! Så jag ser ingen formsvacka för Shnurov och hans mannar!

vodkabeat sa...

Intressant, Jag tänkte mest på Hleb som jag tyckte var svagare(även om jag har lyssnat allt mer på den)
Jag har inte Babje Leto och har bara hört brottstycken av den, den har varit slut hos min leverantör(ingen lycka på nätets mörka sida heller). Var fick du tag på den?

Så förhoppningsvis har jag fel(konstig mening från en gammal besserwisser)och Leningrad håller samma höga standard som tidigare.
Deras senaste platta Aurora lär var på väg till mig, om allt stämmer. Den ser jag fram emot!

Petter Nyström sa...

Det kan ju vara så att jag inte hör lika mycket i Leningrads tidigare skivor som du gör, för om jag skulle uttala mig så skulle det vara om just hur Leningrad pungat ut en hel rad skivor nu som alla rockar råban och håller en jämn hög klass, i ungefär samma stil.

Allt Leningrad har jag hittat på nätets bakgator - det är min enda jaktmark för musik som inte Bengans har på display. Det vore intressant att läsa ett inlägg om alternativa leverantörer, som du pratar om. För det är ju ett stort problem med den typen av musik som du skriver om på bloggen, att det kan vara stört omöjligt att få tag på vettiga inspelningar. (Mad Heads XL någon?)

Så om du vill stjäla vidare en kopia av något Leningrad-album så kan vi naturligtvis ordna det! Skicka ett mail till mig på gmail.com isåfall.