söndag 1 juni 2008

Antika Azerbadjaner


Det är söndag och som vanligt är jag på mitt mest antika humör. Det blir gammalt och det blir underligt. Vissa personer i min närhet tycker att mitt musikintresse kan vara något påfrestande, speciellt när jag försöker övertyga dem om storheten i den ena eller andra märkliga musikstilen som jag för tillfället lyssnar på. Och jag kan förstå att alla inte intresserade av centralasiatiska stenkakor. Själv kan jag falla i trance över till exempel de märkliga gamla inspelningar som finns i CD-serien The Secret Museum of Mankind. De knastriga gamla inspelningarna ger oss en spår av en värld som försvunnit för alltid. På senaste tiden har jag dessutom hittat gamla svartvita Azerbadjanska inspelningar på Youtube och blivit alldeles betagen. Självfallet vill jag dela med mig av dessa små ålderdomliga pärlor. Kanske finns det en och annan där ute som har sinnelag att uppskatta dem efter förtjänst.


Här är det en fin duett med en kvinnlig dragspelare och en klarinettist. Vad de eller låten heter vet jag inte men vackert är det. I slutet videon tar en sångare vid.

Om ni inte fått nog av Azerbadjanska videos så kommer här gruppen Bülbül med Güle- Güle . Guldtänderna verkligen blänker i munnen på dragspelaren.

Inga kommentarer: