tisdag 17 juni 2008

Fett, bara fett

Det prima ukrainska fettet salo får illustrera detta inlägg. Ett oerhört populärt livsmedel som kan ätas när och var som helst.

Idag bryter Vodkabeat traditionen. Det blir ingen video utan istället en anekdot från det verkliga livet.

En gång för ganska länge sedan gick jag för att hälsa på några vänner som bodde tillsammans i en lägenhet(ovanför en välbekant östeuropeisk resturang). Ingen tycktes svara på mina knackningar så jag gick in. På golvet låg mina vänner i skrattparoxysmer, oförmögna till vare sig tal eller handling.

Mellan flämtningarna fick de fram ord som ”fett! Bara fett” och annat obegripligt. När de hämtat sig något lyckades de klargöra att de lyssnat på ett radioprogram där olika människor fick ringa in till Göteborgsradion och uttala åsikter om olika ämnen. En man från Sävedalen hade då lyckats forcera växeln och började föreläsa om hälsa och kost. Det började lite varsamt men snart fick han upp ångan och predikade om fettets hälsobringande egenskaper och sina ”femti års fosskning på kanser”.

Av de fragment mina vänner med mycket möda lyckades återberätta förstod jag att jag missat något. Jag hörde senare även talas om människor som var tvungna att stanna sina bilar och köra in till vägkanten för att inte orsaka en trafikolycka när mannen framförde sina åsikter.

Nästa vecka satt jag därför framför radion för att höra om det eventuellt kunde komma en repris. Och mycket riktig. Många hade ringt och ville höra debattinlägget igen så jag lyckade spela in större delen av inslaget. Därför kan jag bjuda Vodkabeats användare på riktig raritet. Det här är nog den inspelning som skänkt mig överlägset mest glädje under årens lopp. Knappt fyra minuter som jag hört så många gånger att jag kan det utantill. Sven Johansson från Sävedalen uttalar sig om cancer, fett, hälsa och mycket annat på Radio Göteborg för ganska många år sedan. Jag är djupt imponerad av studion - jag tror det var Frank Gunnarsson - som lyckades hålla tyst och låta Sven Johansson orera i full frihet.

När jag häromdagen var på väg hem från krogen fick jag den ljusa idé att leta upp den gamla inspelningen och trixa lite med den. Jag hade morgonen därpå helt glömt bort idén som brukligt är, men efter ett par glas vin samma kväll poppade den upp igen. Resultatet av en natts mödor med vresig teknik och vrånga program valde jag att lägga ut på Myspace. Lite balalaikor och sitarer på ett Daft Punk liknande komp får ackompanjera den fett-inriktade mannen. Alltid finns det väl några som har samma dumma humor som man själv har. Så nu har Vodkabeat en Myspace sida, där det efterhand kommer att läggas till lite mer egenproducerad musik.

Inga kommentarer: