torsdag 17 april 2008

Erkin Baba igen


Efter att ha skrivit om Erkin Koray i går steg besökssifforna på bloggen dramatiskt. Undrar vilka som var inne då? Från vilket land? Jag hade tänkt fortsätta med lite mer Erkin Baba när jag ändå är igång. Så vem vet, besökssiffrorna kanske ökar idag också. Erkin Korays musik följde mig under hela åttiotalet på kassettband vi satt ihop av skivorna vi hittat. När jag sent omsider fick internet och började surfa, förstod jag att det fanns mer att hämta och jag har sedan dess gjort sporadiska raider på nätet och ibland t.o.m. lyckats hitta någon gammal godbit. Dessutom fann jag en hel del biografiska fakta som jag tidigare inte kände till. Som till exempel att han blev anfallen och knivhuggen på grund av sitt långa hår och klädstil. Dessa attacker fick honom inte att ändra stil men han skaffade sig en egen kniv för att kunna försvara sig. Hans uppenbarelse måste ha varit oerhört provocerande i dåtidens turkiska samhälle. Denna upplysning är exempelvis hämtad från en insiktsfull artikel om Erkin Koray på engelska finns här. Ytterst läsvärd.

En av de låtarna som som gjorde starkast intryck på mig bland skivbackarna i Istanbul var Saskin från LP:n 2 som kommer här. Omslaget här bredvid kommer från singeln. Det är en besynnerlig låt med cool rytm men tyvärr inga rörliga bilder till.

Från den första samlingsplattan kommer den flummiga Aska Inanmiyorum. Fina stillbilder också.

Inga kommentarer: