tisdag 12 maj 2009

Radio Romanista från KAL


KAL är ett av få band som kan förena det zigenska med rock'n'roll känsla. De har turnerat flitigt och varit i Sverige flera gånger och gjorde så sent som i fjol en oförglömlig spelning på Urkult-festivalen. De kan förena det virtuosa med tyngd och känsla och attityd. Från att ha varit ett lokalt band från Belgrads förorter turnerar de nu världen över. Med den nya skivan har bröderna Ristic och KAL tagit ytterligare ett steg framåt. Där finns några disco-dängare som säkert kommer att gå varma på Balkanklubbarna i Europa men också mer akustiska låtar åt gipsyswing hållet. En påkostad video från Asphalt Tango Production har letat sig ut på Youtube. Som vanligt när det gäller KAL, ett par snäpp bättre än de ordinära balkan produktionerna.

Jag brukar aldrig försumma att nämna att jag träffat Dragan Ristic på den beryktade romska krogen Black Panter -belägen på en husbåt i Belgrads utkanter- så det är väl bäst att jag fortsätter den traditionen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

följer din blogg men kan inte se att du har uppmärksammat cd:n med bleck panters. alltså, vad jag har förstått, samma band som spelar på båten. jag har den och den är helgrym. kolla här:
http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=bleck+panters&aq=f

de har bl a spelat in haljinicu boje lila, liksom många andra bl a nu senast severina. det är kul att höra två så olika versioner av samma, fantastiska, låt.

severina: http://www.youtube.com/watch?v=jQgxwE83ZM4

bleck panters: http://www.youtube.com/watch?v=phNaePIpT4U


hälsar
mustafa

vodkabeat sa...

Ett förbiseende. Jag får kolla upp Blek Panters mer noggrant på Youtube. De är inte helt lätta att hitta eftersom stavningen varierar.
Haljinicu boje lila är förstås en strålande låt. Jo, jag har skivan också, plus några extremt suddiga bilder av bandet och en del diffusa minnen från krogen. Jag får fixa ett inlägg snart!
So much to do and so little time