tisdag 19 maj 2009

Apparatschik


När jag tittar tillbaka i bloggens historia inser jag att jag hittills inte lyckats att få med den tysk-ryska gruppen Apparatschik. Hoppsan! Jag planerade ett inlägg förra året men det försvann någonstans på vägen. Apparatschik var kanske det första i den nu så populära ryska partyvågen och bildades i Berlin redan 1988.

Medlemmarna är av ryskt ursprung och spelar den sedvanliga sortens snabba ska-polka eller vad man skall kalla det. Ni som är inne på rysk musik vet vad jag menar. Balalaika, dragspel, basbalalaika, och trummor är sättningen. Regionen Machorka-Tabakistan nämns ofta i deras pressmeddelanden men det tycks vara oklart var den är belägen. Apparatschik har varit i Sverige(2006)och Norge(2008) och kommer förhoppningsvis tillbaka. Kanske kan jag då få tillfälle att se dem för det lär var en en både se-och hörvärd grupp som verkligen kan dra igång ett Russenparty.

Mina ögon dras som vanligt till basbalalaikan. Är det inte världens coolaste instrument? Hur får man tag i en sådan? Det finns en uppsjö av live-videos med bandet på Youtube men de flesta har rätt låg bild- och ljudkvalité. Partystämningen går dock inte att ta miste på.

För inte så länge sedan blev jag kontaktad av Apparatschik som undrade om jag verkligen spelade balalaika på en låt jag lagt ut på nätet. Jag fick erkänna att det gjorde jag inte. Jag hade bara mixtrat ihop några balalaika-loopar med Garageband. Det behöver inte Apparatschik göra, för Oljeg Matrosov som hanterar instrumentet behärskar det sannerligen.

Inga kommentarer: