lördag 2 maj 2009

Missad spelning


Jag såg i veckan att ryska La Minor hade varit i Göteborg. Va! Ingen koll alls. Inte för att det varit så mycket annonserat men i alla fall. Det borde jag ju hört talas om. Men jag har varit fokuserad på eget spelande och repetetioner på sistone. Nåja, vad är väl ett missat favoritband? La Minor berättar sina historier om den kriminella världen, men det är inte den moderna kriminella världen som avhandlas. De tar istället avstamp i Odessa vid Svarta Havet för en så där åttio år sedan. I det förgångnas dimma blir brottsligheten mer romantisk. Det är dragspel, ståbas och sax och skrönor om livet. Det finns inte så många videos med La Minor med det ger mig tillfälle att ta en favorit i repris.

I kväll blir det Balkan Beat Box och förhoppningsvis en hysterisk afton.

6 kommentarer:

Petter Nyström sa...

Vaaad!? När hände detta?

=(

vodkabeat sa...

Det här fick jag läsa, två dagar för sent:
En kväll med folkmusik: La Minor, Ellinor Fritz & Minja Klevebrant, Vìla
29 april kl. 19.00
Kulturhuset Kåken samlar folkmusik från Sverige och Ryssland. La Minor tar dig tillbaka till atmosfären av 20-talets Sovjet och soundtracket till gamla filmer om olycklig kärlek och gangsters.

Det värsta var att en bekant såg en affisch men glömde bort det!
Dubbelt bittert!

Petter Nyström sa...

I sanning bittert!

Man får ju hoppas att arrangemanget var framgångsrikt i alla fall, så kanske man vågar tro på ett återbesök om nåt år...

Petter Nyström sa...

Jag mailade Kåken och beklagade mig över alltings eländighet, och fick följande svar som ändå andas lite hopp.

Per Ottoson skrev:

vad tråkigt. vi gick ut med det ganska rejält. med en mängd utskick inbjudningar och affischering och lite press. så det var ju trist att det inte nådde fram. men så är det ju alltid. man når inte alla hur mycket man än försöker tyvärr.

det var ganska mycket folk här och var en otroligt lyckad kväll så synd du missade. jag var inne på balkan beat box på facebook och gjorde lite vänförfrågningar och inbjudningar inför kvällen. det kom ingen till dig?

tyvärr så finns det i nuläget inget inplanerat återbesök men det vet man aldrig. om det passar med vårt program och framtida turnéer. jag sa till dem (då de vanligtvis bara reste igenom sverige på väg mot tyskland) att höra av sig nästa gång så kan jag skicka vidare dem till tänkbara arrangörer. så de kommer förhoppningsvis tillbaka, om inte till kåken så säkert igen till göteborg.

vodkabeat sa...

Tja, öst är öst och väst är väst även här i Göteborg. Nyheter från de östra stadsdelarna tycks ha svårt att leta sig västerut.

Petter Nyström sa...

Så sant, så sant. Själv sätter jag aldrig min fot öster om Avenyn. Även om jag kunde gjort ett undantag för La Minor.