måndag 3 november 2008

Trattfiol igen


Jag är inte riktigt färdig med trattfiolerna än. När jag letade videos hittade jag en av mina favoritbloggare mitt i musiken. Bob Cohen är uppväxt i New York men bor numera i Budapest och kallar sin blogg Dumneazu. Han reser mycket och dokumenterar sina resor i ord och bild. Framför allt intresserar han sig för mat och musik i Östeuropa. Om man gillar närbilder på fett är det här definitivt rätt blogg. Bob Cohen spelar bland annat i Di Naye Kapelye som letar upp ålderdomlig klezmermusik och framför på nytt. Men här kompar han en lokal trattfiolspelare i Rumänien.

Här delar han kupé med en mästerviolinist och vi låter Bob Cohen själv berätta om tågresan:
This is master fiddler Dorel Kordoban from the village of Lazuri in the Bihor region of Romania playing a "vioara cu goarna" on the train from Negreni Fair to oradea in Oct. 2006. Dorel made this particular violin himself. Dorel wasn't in the best of shape when this video was taken, having spent the day at the Negreni fair playing music and accepting a lot of free drinks... and then putting away a bit of home made tsuica while on the train. I am playing kontra fiddle on one of the small 3/4 size fiddles that Dorel had not sold that day at the fair.


Jag kan inte låta bli att ta med ytterligare en video med köksbandet som kallar sig Gruia,Frunza & Gusti Band, fast här har dom bytt violinist och nya spritglas har fyllts upp.

Inga kommentarer: