lördag 29 november 2008

Bregovic på grekiska och polska


Med viss möda försöker jag idag avsluta min kavalkad med Goran Bregovic. Mödan kommer sig av att jag var och dansade till den sjövilda orkestern Bosnia Express som firade Bosniens nationaldag på Café Hängmattan i går kväll. Orkestern bestod denna afton av två gitarrister, en blind dragspelare, en syntartist, en klarinettist, en tubaspelare(den allerstädes närvarande Jonatan förstås), Jugo på trummor och sist men inte minst den 78-årige Shaban på tamburin och dans. Tjo och tjim blev det som vanligt när Bosnia Express spelade. En uppladdning så god som någon inför Bregovic spelningen idag.


Åter till ordningen. Tack vare sitt arbete med inhemska artister har Bregovic nått stjärnstatus i flera länder. I Grekland samarbetade han med den folkkäre George Dalaras och gjorde grekiska versioner av de redan kända filmmelodierna. Dessutom gjorde han ett arrangemang på den gamla algeriska slagdängan Ya Rayah (som för övrigt Rachid Taha hade en smärre hit med i slutet av 90-talet). Här spelar Dalaras låten med eget band men med ett typiskt Bregovic stuk.

Även i Polen blev Bregovic ett stort namn tack vare sin skiva med sångerskan Kayah som sålde 650 000 exemplar i landet. Jag har haft med den underbara videon Prawy do lewego tidigare men kan inte låta bli att ta den igen.

Fast här hittade jag en fin Bregovic/Kayah-låt som jag hittills missat: Jeśli Bóg Istnieje. Inte mycket till video men en långsam tung sak som får ringa i huvvudet innan det är dags att gå till konserten. På förfesten har det utlovats hembränd bosnisk slivovitz vilket bör höja humöret rejält och försätta oss i en stämning där Bregovics talanger verkligen kommer till sin rätt.

Inga kommentarer: