söndag 16 november 2008

Bijelo Dugme igen


Jag är inte riktigt klar med Bijelo Dugme än. Visserligen har jag inte hittat någon recension av bandets framträdande i Sverige men det förvånar inte. Svenska tidningars nöjessidor är till marginalerna fyllda av kändisskvaller från ett land på andra sidan Atlanten. Klart att det inte finns plats för ett av Europas riktigt stora band. Enligt de bloggar jag läst uppfylldes dock förväntningarna. Många ex-juggar har vuxit upp med Bijelo Dugmes musik men aldrig fått chansen att höra dem live förrän nu. Kanske är omdömet därför något grumlat av dessa känslor men det tycks ha varit en lyckad konsert med allsång och en närmast religiös stämning. Själv har jag har fastnat för den här videon från återförenings konserten i Sarajevo 2005 Ciribiribela med manskör och blåsorkester.

Fast så här välordnade har Bijelo Dugme inte alltid varit. De började som ett tungt rockband men förändrades allt eftersom tiden gick och sångarna byttes ut. Här har vi (1980) ett hotfullt rockband i sunkig krogmiljö med antydningar om oralsex bakom bardisken. Sångare här är så vitt jag förstår Zeljko Bebek Polubauk polukruzi poluevropom.

Inga kommentarer: