tisdag 21 oktober 2008

Iskallt firande i Ryssland


Cirka fem procent av de inloggade har hittills valt en favoritvideo från förra inlägget. Det kanske är en en normalkoefficient i bloggvärlden. Eller inte. Det är svårt se mönster i den här verksamheten. När jag kollar upp antalet besökare på bloggen blir jag ofta förvånad. Ibland är det många besökare och ibland några enstaka. Lite slumpmässigt så där. Som mest nittiosju på en dag, så vitt jag vet. Som minst några enstaka. Östeuropeisk musik är väl inte det trendigaste ämnet i Sverige men på något sätt ligger siffrorna per vecka numera förvånandsvärt konstant. Mellan hundrafemtio och tvåhundra ungefär, med vissa variationer. Så där tiotusen sidladdningar på de två olika platserna bloggen legat på. För att skrämma bort några av dem lägger jag in en iskall video. Typisk rysk om man säger så. En lågbudget inspelning i den egendomliga genren electro-blatnyak. Det är som sig bör en historia från den småkriminella världen. Så vitt jag förstår firas ett frisläppande från fängelset med vodka. Historien berättas musikaliskt av tre yngre herrar på ett isigt gärde. De kallar sig 15 Sutok och låten heter Volushka(Frihet?).

Inga kommentarer: