tisdag 2 september 2008

Snabbfotade ungrare


Smärta snabbfotade dansare finns det gott om bland östeuropeiska romer men ofta tycks en naturlig rondör ersätta den ursprungliga kroppsformen och fotarbetet blir trögare. Röstresurser och pondus får istället ta över det artistiska. Det här gäller för övrigt även kvinnor. De viga danserskorna omformas till volymiösa madamer som tar scenen i besittning med mer fast form än rörelse. De yviga mat och dryckesvanorna i östeuropa gör att processen påskyndas och kan gå på några få år. Naturligtvis är det här en generalisering men de flesta videor jag ser ger mig stöd för tanken. Märkligt nog tycker jag mig se detta framför allt i ungerska videos vilket förmodligen kan tillskrivas det goda men knappast nyckelhålsmärkta ungerska köket.
Här är i alla fall en video från Ungern med fint fotarbete och bra röster.Produktionen har den kryptiska titeln Aranygyönggyök 2. Vad det kan betyda är helt okänt för mig. Troligtvis är det inte bandnamnet utan något annat. Jag skall forska närmare men det ungerska språket har hittills satt upp svårforcerade hinder i min väg.

1 kommentar:

putte sa...

aranygyöngyök betyder, arany är guld och gyöngyök betyder pärlor. Om det nu är till nån hjälp.