torsdag 18 september 2008

Senil stupiditet eller arbetsskada?



Eftersom jag börjar bli gammal och gaggig glömmer jag en hel del. Gårdagens video har till exempel varit med förut. Jag hade helt glömt bort det. Jag kan eventuellt skylla på att jag var på arbetet fjorton timmar och bara slängde in en video utan större eftertanke. Här kan det vara på sin plats att komma med ett råd. Arbeta inte så länge! Man blir ordentligt dum i huvudet av arbete. Försök vara ledig så mycket så möjligt. Det befrämjar hälsa och kreativitet. Däremot inte ekonomiskt väldstånd, vilket är orsaken till att vi måste gå upp när vi inte vill gå upp, åka till ett ställe där vi inte vill vara och göra saker vi inte vill göra för att komma hem så trötta att vi inte orkar göra något vettigt. För att muntra upp oss i denna dystra tillvaro måste vi alltså göra otillåtna saker på arbetstid t.ex. surfa på nätet, kolla lite på Youtube och skriva ett inlägg ibland.

Något av det som gläder mig mest, dessa dystra timmar jag tillbringar på mitt arbete, är alla gamla härliga skivomslag och det finns en uppsjö av sajter där det ena mer vidunderliga omslaget efter det andra visas upp. Från svenska dansband till amerikanska baptister. Min personliga favorit är från Tyskland och ni ser det här ovan. Heino som var omåttligt populär på 60- 0ch 70-talet gjorde också några makalösa omslag. Hans utseende är av närmast överjordisk karaktär och ger oss en förnimmelse om yttre rymden. Jag tänker osökt på olika science-fiction-teveserier där invaderande otäckingar förklär sig till människor för att så småningom ta över jorden.

Heino är begåvad med en kraftfull djup stämma och besjunger gärna exotiska trakter som Rio de Janeiro och Mexico. Ofta förekommer det olika typer av alkohol i hans texter. Så gräsligt att det blir bra. Eller? Karamba, Karacho, Ein Whiskey

Ja, ja om ni envisas så kan jag väl visa en till då.
Jag har ju varit inne på fördomar tidigare och det här om något är väl en video som förstärker våra tillräckligt stora fördomar om tysk kultur. Blau Blüht Der Enzian.

Inga kommentarer: