lördag 27 september 2008

Mer balkanblås


Gårdagkvällen på Balkan Beat Party var lika fascinerande som vanligt. Ganska stillsamt i början men så smäller det till och dansgolvet är fullt resten av kvällen. Stor blandning av människor men alla på ett strålande humör. Bredvid skivspelarna stod Said Behaj med en uppsättning slagverk och fyllde på i rytmerna. Eftersom jag denna gång delvis ansvarade för musiken glömde jag bort att ta bilder. Tyvärr, men så kan det bli. Helgen är dock inte över än och det kan bli bra dag även idag. En av de låtar jag brukar spela men inte hann med igår är Otpisani med Boban Markovic Orkestar. Här spelar han låten live från Belgrad 2002. Jag låter den bilda upptakt till fortsatt party. För egen del står grillning på programet och måtte regnet hålla sig borta.

Otpisani är en av de mest älskade låtarna i genren och alla balkanband med självaktning har den på repertoaren. Och nog sticker den ut och klingar lite annorlunda än de flesta andra stycken. För egentligen är den komponerad till en populär teve-serie om andra världskriget som gick på 70-talet i det gamla Jugoslavien. Enligt nätet har Theme from Shaft av Isaac Hayes varit inspirations källa för ledmotivet. I orginalinspelningarna tycker jag man hör influenserna tydligt, åtminstone i kompet och känslan. Här kommer början av ett avsnitt där titellåten strax kommer in. De som av någon anledning vill se mer av denna jugoslaviska teveserie kan jag meddela att det finns flera avsnitt av Otpisani på youtube upplagt i tiominuterssekvenser.

Inga kommentarer: