onsdag 10 september 2008

Dorlene Love


Som jag tidigare sagt tycks nästan alla band i Sverige oroligt snegla västerut med ett fuktat finger i vädret för att känna hur vinden blåser. Några få band hämtar inspiration från andra väderstreck och blir då betraktade som ufon av den likriktade allmänheten. Jag har länge tänkt skriva om ett sådant undantag men det har inte blivit av. Svenska band är ju tämligen sällsynta på Vodkabeat men nu är det dags för Dorlene Love. Jag såg dem live en gång för några år sedan, utan elektrisk förstärkning, men förstod att det var ett band med potential. Lite som ett glammigt Gogol Bordello. Punkig attityd med ståbas och dragspel är aldrig fel. Lägg därtill en taggtrådsgitar, bastrumma och cümbüs så är vi helt rätt ute. En odefinierbar öststatskänsla med turkiska inslag får mig att vilja dricka sprit och dansa. Klart inspirerande och en typ av musik jag själv skulle gilla att spela. Det skulle vara kul att se dem i Göteborg någon gång men tills dess får vi nöja oss med en video.

Inga kommentarer: