fredag 12 december 2008

Zakopower från Zakopane


Innan jag fortsätter den polska musikveckan måste jag komma med en bekännelse. Jag har aldrig varit i Polen. Pinsamt men sant. Många historier om detta mytospunna land har jag däremot fått höra. Min främste uppgiftslämnare brukar mångordigt berätta om surkålens hälsobringande effekter, bisonvodkans magiska egenskaper och den polska kvinnans fysiska företräden. Allt detta interfolieras med anekdoter om körkortsutbildning under 70-talet, militärtjänstgöring i folkarmén, arbetet på en karamellfabrik och förvirrade släktberättelser. Jag är inte säker på att jag förstått allt, så en resa till Polen skulle kanske kunna sprida ett förklarande sken över historierna. Eller inte. Hur som helst är det naturligtvis en miss att aldrig ha varit i Polen.

Från södra Polen, närmare bestämt från staden Zakopane kommer Zakopower. Även de är ett goralskt band. Det är märkligt vilken stark musiktradition detta folk har och hur lätt de kan smälta samma den med modernare tongångar. Zakopower består av erfarna musiker och har fått en mängd utmärkelser. Djupa goralska traditioner blandas med pop och klubbmusik. Kanske kan man till och med spåra balkanska influenser eftersom flera av dem samarbetat med Bregovic på hans polska skivor. I vilket fall som helst har jag fått ett nytt favoritband i genren partymusik från Östeuropa. På med dansskorna och korka upp!

Jag kan inte låta bli att ta en låt till. Enligt skivbolaget är frontmannen inte bara extremt talangfull utan även "incredibly handsome" vilket säkert kan glädja delar av tittarskaran. Fantasifulla videos dessutom. Poziom Adrenaliny

Inga kommentarer: