tisdag 30 december 2008

Ytterligare folkslag i Europas mitt


Om hutsulerna(gutsuler) visste jag slätt intet. Tack vare engelska Wikipedia har jag nu snappat upp att de är ett folkslag där nere i sydöst, mellan Ukraina, Rumänien, Slovakien och Polen. I svensk litteratur är uppgifterna förvirrande. De finns med i den äldre upplagan av Nordisk familjebok men försvinner sedan och återfinns under namnet rutener eller rusiner. Rusiner finns också i svenska Wikipedeia fast uppgifterna tycks inte stämma överens med Hutsul i den engelska upplagan. Förvirrande var ordet.

Varför kommer jag in på detta område? Jo, gruppen Perkalaba från västra Ukraina påstår sig spela Hutzul-ethno-ska music och då måste jag ju försöka ta reda på vad det mystiska ordet hutzul betyder. Bandet har tagit sitt namn efter en liten by i de karpatiska bergen där man talar hutsuliska som är ett slaviskt språk eller dialekt. Ethno-ska alltså som så ofta i östeuropa men något själlöst härmande är det inte frågan om utan självfallet rör det sig om ett eget rått sound. Inspelningen är gjord i någon sliten industrilokal och den vildsinta stämningen förstärks av sångarens fina psykfalls-mössa. Vi börjar nedräkningen inför det nya året.

Inga kommentarer: