måndag 8 december 2008

Polsk vecka utlyst


Polen har ju tidigare varit något negligerat på vodkabeat. Men nu blir det ändring på det. Enväldigt väljer jag att härmed att proklamera polsk vecka.

Vill man dessutom känna sig riktigt polsk kan man köpa sig en flaska Zubrowka, en vodka gjord av råg, smaksatt med ett i flaskan infört grässtrå. Gräset är favorit föda för den i Polen sparsamt förekommande visenten- den europeiska varianten av bisonoxe. Vodkan kallas därför ibland bisonvodka. Till detta kan man ta en korv som tilltugg. De konservativt lagda kan dessutom passa på att utbringa en skål för Sigismund, kung av både Sverige(1592-1599) och Polen(1587-1632). Eftersom han var en stilig karl med fin hatt och krage får han vara med på bild också.

Vi kör igång med lite glad partymusik från bergen. Golec uOrkiestra vet jag inte mycket om (min polska är mer än obefintlig), mer än att de är omåttligt populära i Polen och säljer massor av skivor. De som är mer slängda i polska än mig kan läsa om bandet här. Att ledarna är tvillingar har jag förstått och att de är uppvuxna i en blåsartradition.

Inga kommentarer: