fredag 22 augusti 2008

Ytterligare östeuropeiska amerikaner


A Hawk and aHacksaw har spelat med den kanske mer kända orkestern Beirut. Ytterligare ett amerikanskt band som anammat den östeuropeiska musiktraditionen, mixat den lite med lite rockigt självförtroende från USA och vips skapat en egen genre. Till att börja med tyckte jag inte det var något att lyssna på, lite ytligt östligt kitsch. Men efter några lyssningar började jag ändra åsikt. Låtarna är påfallande enkla i sin uppbyggnad. Ett fåtal ackord som upprepas om och om igen. Am, G, C t.ex. En bräcklig röst som sjunger några textrader. Men långsamt smyger sig nya melodier och klanger in. Musiken växer och blir något mycket större än de enskilda delarna. Jag hade fel. Som så ofta. Man måste lyssna med öppna öron och långsamt bilda sig en uppfattning. Beirut alltså. Tre ackord på ett dragspel ligger i bakgrunden hela tiden. Nantes

Det där med många ackord har egentligen aldrig fascinerat mig. Personligeb tycker jag att det är helt andra saker gör en låt spännande. Konstiga ackord känns mer som något man tar till när man har en svag idé. Mount Wroclai börjar på samma sätt som föregående låt men har t.o.m. fyra ackord på dragspelet, dock är den minst lika bra.

Inga kommentarer: