lördag 9 augusti 2008

Dengue Fever!!!!!


Tillbaka i stan skall jag försöka få fart på mina bloggar som legat för fäfot några veckor. Efter Urkult blev det Way Out West i Göteborg.
Lyckligtvis lyckades jag mot alla odds komma in på det packade Pustervik för Dengue Fevers klubbspelning som ingår i festivalen. Ja, till och med tränga mig fram till scenen. Det var hett som i en bakugn, fuktigt och ont om syre. Men hu vad bra det var. Så skall rock vara. Nära. De som hamnade på denna konsert är bara att gratulera. Atmosfären var som i en tryckkokare. Den jättelike basisten och den pyttelilla sångerskan manade på publiken. De flankerades av en gitarrist med bibliskt skägg samt en klaviaturspelare med frikyrklig uppsyn. En mycket anslående line-up om man säger så
(enda konkurrenterna i den grenen var väl bara Grinderman)

Dengue Fever har jag varit nyfiken på länge. Och de uppfyllde verkligen förväntningarna. Jag hade sett flera bra akter under kvällen(Franz Ferdinand, Sonic Youth, The Sonics, Grinderman, m.fl.) men det stora formatet på festivaler gör att man sällan lyckas få den där totala närvaron som är så eftersträvansvärd. Här är en liveupptagning från februari i år som ger en viss(jag säger en viss) uppfattning om hur det lät.

3 kommentarer:

guanabana sa...

yea jag fick njuta denna extas rakt framfor Chhom Nimol vilken vacker röst- jag skulle nog säga att det var det absolut bästa på hela festivalen.

(neil räknas då inte med då det är ett annat gem)
jo...
ifall någon spelade in ljud (!) / video från igårkväll?

vodkabeat sa...

Jo, tillsamman med Neil och Fleet Foxes det bästa på festivalen. Men närheten i en liten lokal är oslagbar. Vi får väl se om det dyker upp något klipp på youtube....

guanabana sa...

jo. hoppas på video
posta gärna ifall du hittar
tjo