onsdag 2 juli 2008

Kulspruteromantik


Jag kan inte låta bli att ta ytterligare en låt med denna mystiska orkester som jag inte vet något om. Här sjunger de, om jag förstår det rätt - min ryska/ukrainska är obefintlig - om Maximkulsprutan och dess kulor. Jag skulle gissa att även denna låt handlar om Nestor Makhnos anarkistiska bondearmé som med sina svarta fanor och revolutionerande taktik utmanövrerade de "vita" styrkorna. Enligt de flesta källor var Nestor Makhno själv upphovsman till Tachankan, en hästdragen vagn med en vattenkyld Maximkulspruta monterad längst bak. När det avancerande fiendekavalleriet trodde sig jaga en flyende styrka fick de sig en rejäl överaskning.
Inte mycket till skottsäkerhet men en hel del rörlighet och eldkraft med enkla medel. Makhnos uppfinning användes av Sovjetunionen ända in andra världskriget som en lågteknologisk stridsvagn där avstånden var stora och bensinstationerna få.

Inga kommentarer: