tisdag 1 juli 2008

Dragspels-reggae med Leningrad


Det var ett tag sedan mitt favoritband Leningrad figurerade på bloggen. Det måste avhjälpas och än finns det en rik källa gamla videos att ösa ur. Leningrad är ändå det band med överlägset flest videos på Vodkabeat, även om en del favoriter tagits bort från Youtube. Varför kan man bara spekulera i.

Leningrads diskografi är dock imponerande och håller hög kvalité. Så vitt jag räknat rätt är det elva stycken fulllängds-CD, plus en ihop med Tiger Lillies och ett antal liveskivor som getts ut under en tioårsperiod. Sångaren Sergei Shnurov har dessutom gjort minst en soloplatta(Vtoroi Magadansky) plus en del filmmusik. Min favorit? Det är olika vilket humör jag är på, men jag tror Made in Jopa (Gjord i röven)är den som snurrat mest i maskineriet.

En cool låt med dragspel (vad annars!) är Mne bi v nebo från Пираты XXI века (Pirates of the XXI Century). Minimal sättning och kanske inte så typisk Leningrad men bra ändå.

Inga kommentarer: