tisdag 6 maj 2008
Vodkabältets hemligheter 1
Vodka är en färglös distillerad dryck vanligtvis gjord på spannmål. Den har en tämligen tillintetsägande spritsmak och lämpar sig därför att blanda med andra drycker. Dess karaktärslöshet är således den främsta egenskapen, vilket också skiljer den från andra spritsorter som brukar framhålla sin speciella smak. Förr i tiden skröt man med att vodkan var renad d.v.s. utan finkel och andra obehagligheter.Nu för tiden är dock all industriellt tillverkad vodka renad på ungefär på samma sätt från de flesta bismaker. När man skall göra reklam för vodka kan man därför inte framhålla smaken som konkurrensmedel. Här får man ta till andra bevekelsegrunder. Eftersom internationella vodka märken knappast går att skilja från varandra blir reklamen desto viktigare. Den ryska Vodkan Stolishnaya använder sig av den gamla sovjetiska estetiken med pompa och ståt för att framhålla sitt ärorika förflutna i vodkans hemland.
De gamla svenska märkena Renat och Explorer, med sin tydliga spritsmak är knappast föremål för några reklamkampanjer. Istället är det den mesiga Absolut som försöker framstå som i det närmaste en hälsobringande kulturbärare. Västeuropeiska märken brukar annars ofta lägga en touch av Östeuropa i sina filmer för att framstå som genuina som den här holländska vodkan Ursus med sina balkantongångar (fräck låt i alla fall, lite Bregovic över den).
Det vanligaste greppet är dock att förlita sig på det gamla beprövade reklamgreppet: sex. Vi vet ju alla att vodka sätter i gång de inre sekretoriska körtlarna samtidigt som omdömesförmågan avtar betänkligt. Ja, vissa märken kan till och med skämta om det.
Denna effekt brukar ju ibland betraktas som önskvärd varför vodka används som ett socialt glidmedel när samvaron inte är helt friktionsfri. Som den ju sällan är.
Kort sagt en stor del av alla reklamfilmer går ut på att få män att tro att de genom vodka kan få kvinnor kåta och tillgängliga. Tydligen fungerar det eftersom vodkaproducenterna, framför allt de mindre prestigefyllda märkena, spenderat avsevärda summor på reklamfilmer som appellerar till män med begränsad fantasiförmåga. Där andra spritsorter tidvis använder sig av lite gammaldags stereotypa könsroller excellerar vodkafabrikanterna i sådana med nakenhet och sexanspelningar på ett nästan parodiskt vis. Här har vi Flirt Vodka, ett för mig okänt ryskt märke som gång på gång visar samma tema.
Mer rakt på sak med ett mer känt namn är Kalashnikov Vodka som lånat sitt namn av AK-47:s uppfinnare. Utan Vodka är du en tråkmåns! Kalashnikov själv, här till vänster påstår i en intervju att han hellre vill bli ihågkommen för något fredligt än för ett dödsbringande vapen. Det är nog tyvärr lite för sent att göra något åt den saken. Dessutom verkar reklammakarna gilla anknytningen till sjutvapen.
Att vodka skulle innebära några som helst problem ingår förstås inte i reklamens bild. Dock uppmärksammas vodkakonsumtionens avigsidor tidvis av media. Efter en olycka i en gruva skickas en reporter ut till platsen för tillbudet för att utröna orsakerna bakom olyckan. Att det skulle förekomma alkohol på arbetsplatsen förnekas dock bestämt av denne man.
Tipstack till Staffan, en trogen läsare
Att spritkonsumtion minskar arbetsförmågan är uppenbart för de flesta, även om det sällan hindrar människor från att försöka sig på saker de inte klarar av under rusets inverkan. Dessa två män lyckas inte särskilt bra med sitt företag att lasta en trädstam på en cykel till exempel.
Men hur mycket musik har ändå inte skapats till vodkans lov. Låten Russkaja Vodka har gjorts i många versioner av många olika typer av band. Det här är ett av dem
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar