söndag 25 maj 2008

En återställare i Slovenien


Så har söndagslugnet infallet sig. Tidningarna har krigsrubriker om det svenska fiaskot i schlagerfestivalen. Ja,ja, de får väl snart inse att vi är ett land i utkanten av Europa som har en - med europeiska mått mätt- egenartad förkärlek till amerikansk-influerade dussinlåtar framförda med påklistrat frikyrkoengagemang. Själv var jag ute och tog en(ett par) pilsner och vilar mig därför idag. Som vanligt blir det lite mer återhållsamma tongångar på vilodagen.

Det finns nämligen annat glitter och glamour på Balkan, och vi tittar därför in hos slovenske Magnifico som ser allt annat än magnifik ut. Han sitter i sin sunkiga lägenhet och ser ut att behöva en återställare. På tal om det tror jag att jag behöver en själv. Undrar om det finns en slatt kvar...

Jag har lyssnat igenom hela Magnificos production den senaste tiden och funnit att den varit rätt ojämn. Där finns guldkorn och mer slätstrukna låtar men det är nästan alltid intressant på något sätt. Tyvärr är det väl omöjligt att hitta Magnificos skivor i Sverige men den senaste Export-Import finns på iTunes och rekommenderas. För mer skrupulöst lagda personer finns naturligtvis hela discografin att tillgå på nätets mörka sida.

Inga kommentarer: