tisdag 10 november 2009

Efter murens fall....Östeuropeisk partymusik!


Som ett av resultaten efter murens fall blev Berlin åter en sjudande gryta av olika kulturella intryck. Östeuropeer av olika nationalitet tog med sig med sina influenser och en ny vital scen, som kännetecknas av ett vildsint livsbejakande sväng skapades. Ett av de första banden var Apparatschik som kallar sin stil "Russen-party". De har varit igång i över 20 år och har figurerat tidigare på Vodkabeat men eftersom jag nyss fått en ny livevideo av dem på Myspace så känns det som rätt dag att visa den. Ukrainski Disco!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nu när du skriver om tyskland så måste jag (en gammal elev) få tipsa om ett band från Tyskland; "Quadro Nuevo". Det skulle inte förvåna mig om du redan har hört dem.

M.v.h. Violetta

vodkabeat sa...

Nej, faktiskt inte, en ny bekantskap! Europa är fullt av band som är okända i Sverige. De kommer i ett inlägg snart! Tack för tipset.

Anonym sa...

Hej, jag har en fråga här som någon kanske kan svara på... Var på Shantel på Musikens Hus i Göteborg, innan konserten så spelade de nån jävligt go musik, orgel var inblandad och det var sjukt svängigt... Nån som vet vad detta var för något?!

Ha det!

vodkabeat sa...

Jag skulle gissa att det är skivan Jewish Twist med Solomon Schwartz Et Son Orchestra du tänker på för den spelades flitigt. En mycket mystisk platta som är svår att få tag på. Men den bör naturligtvis finnas någonstans där ute på nätet. Den sägs vara en remastrad version av en platta inspelad 1962, men mer troligt är att det är Oleg Gitarkin från Messer Chups och hans vänner som har gjort den för skoj skull. Sjukt svängig var ordet. Jag skickade efter mitt ex från Solzne records http://www.solnzerecords.com/schwartz-twists.html

Anonym sa...

Fan va bra. Tack så mycket! Jag ska sätta mig och googla.