fredag 13 mars 2009

Surfrock med basbalalaika


Något av det mest sjövilda man kan se på en scen nuförtiden lär vara Red Elvises. Själv har jag inte haft den äran men förhoppningarna stiger, nu när öststatsvågen långt om länge börjar nå Sverige. De ryska surfrockarna är visserligen baserade i Californien, men av ryskt ursprung och blandar som sig bör balalaika och dragspel med elgitarr. Den nuvarande uppställningen är jag dock lite osäker på, eftersom en hel del medlemsbyten har förekommit under senare år. För att öka förvirringen tycks bandet dessutom ha splittrats vilket gjort att två olika uppsättningar turnerar samtidigt(Oleg and the Red Elvises och Igor & the Red Elvises). Uppgifterna är lite oklara.

Utan att ta ställning musikaliskt, utan snarare för att jag lider av en konstant svaghet för kvinnliga dragspelare, hoppas jag kanske mer på den sistnämnda, där Elena Shemankova ingår(Ja, jag vet, jag har haft med bilden tidigare men någon liten böjelse kan man väl få ha). Här är en Mad Max inspirerad video(tror jag) med en låt som av någon anledning heter Love Pipe.

Det finns en gammal dokumentär(1998) om Red Elvises historia. Visst, tillrättalagd för amerikansk publik, men ganska intressant ändå. Några fina låtfragment ingår förstås.

2 kommentarer:

Petter Nyström sa...

Jag minns ett spelkonvent i slutet av nittiotalet där man en sen natt visade spelfilmen Six String Samurai i ett solkigt klassrum med gymnastikmadrasser på golvet.

Det är scener från den filmen som används i videon till Love Pipe. Det är också The Red Elvises musik som används som soundtrack i Six String Samurai, och bandmedlemarna förekommer som biroller i filmen. En underbar efter-katastrofen-b-film med elgitarrer och samurajsvärd.

"Only one man can kill this many Russians. Bring his guitar to me!"
-- Death

=)

vodkabeat sa...

Där ser man! En film att leta efter alltså! Måste kolla ute på nätet...