måndag 9 mars 2009

Ryssen kommer? Fast bara till Stockholm


Jag ser att det skall komma några ryska band till Sverige här i vår. Det var inte ett ögonblick för tidigt. Självfallet är det Södra Teatern i Stockholm som står för satsningen. Lite tråkigt bara för oss som bor i andra städer men det finns ju transportmöjligheter. Orsaken till att jag startade den här bloggen för så där ett och ett halvt år sedan var vetskapen om att det fanns ett stort utbud av klubbar och musik med östlig anknytning nere på kontinenten, med Russendisko och Bucovina Club i spetsen.
Däremot fanns ingen motsvarighet till dessa i Sverige, åtminstone inte Göteborg, men snart började Balkan Beat Party och liknande klubbar att dyka upp och nu är det alltså dags för den ryska klubbmusiken att ta plats. Tio år efter det första Russendisko i Berlin och ett antal år senare än resten av Europa men det är är väl OK med tanke på att det tog renässansen tvåhundra år att ta sig från Italien till Sverige.

Skivaffärerna är fyllda med allt de stora bolagen i väster vill sälja men fråga efter en öststatsplatta och biträdena visar upp sina bästa imitationer av fågelholkar.
Nätet var enda möjligheten för mig att hitta musik, och när jag ändå letade efter plattor och artister kunde jag lika gärna skriva om mitt sökande. Sedan ynglade bloggen av sig och en jävla massa skrivande har det blivit. Det har tagit mer tid än jag trott men jag har fått en drös nya bekantskaper runt om i världen. En massa bra musik har jag förstås upptäckt och samtidigt utökat min allmänbildning avsevärt.


Fortfarande är det lite fascinerande att läsa om musik och film i svensk press. Allting som inte är svenskt är från USA och i viss mån England, sedan i princip nada från resten av världen. Om ni inte tror mig kolla exempelvis Göteborgspostens skivrecensioner på onsdagar, eller annan valfri svensk dagstidning. Om nu skribenterna är så trångsynta är det inte så konstigt att det finns en utbredd vantro att Sverige på något sätt är ett föregångsland och att det är andra länder i Europa som inte hänger med (denna tro brukar manifestera sig som tydligast på löpsedlarna dagen efter Schlager-EM)

Russendisko är för övrigt numera en stil. Som via några samlingsplattor och en klubb i Berlin etablerat sig i det europeiska kulturlivet. En rätt vanvettig stil dessutom som inte låter sig beskrivas så lätt, men rötterna finns i gamla Sovjetunionen. Den utländska musik som filtrerades genom den sovjetiska radions censur, afrikansk rumba, kubansk salsa, indisk filmmusik m.m. blandades med inhemska tongångar och spetsades med insmugglad rock till en häxblandning som numera står på egna ben. En sanslöst bra partymusik som livar upp vilken trist fest som helst.

Det är naturligtvis en kulturgärning som Södra Teatern gör och jag kan bara beklaga att jag bor i fel stad. Russkaja som får illustrera inlägget spelar 15 april.


Vad hajen i videon representerar begriper jag inte. Är det någon annan som gör det?

6 kommentarer:

Petter Nyström sa...

Ja det är mycket kul att det kommer lite ryska band till Sverige! Är själv rätt sugen på att åka upp till Stockholm och se Markscheider Kunst, men vi får väl se.

Men om man spanar så långt fram som till den 8 Maj och är grov nog att sortera Ukrainare och Ryssar i samma fack, så har vi även ett besök här i Göteborg att se fram emot!

Då läser jag nämligen på Musikens hus websida att Vopli Vidoplyasova kommer till deras stora scen! VV tillhör de band som förekommer mer än en gång på Russendiskos samlingsplattor, och kommer inte att missas av undertecknad.

Jag räknar kallt inlägg om det bandet här på Vodkabeat när spelningen drar närmare!

=)

vodkabeat sa...

Hoppsan! Där ser man. Hade inte kollat in programmet. Självklar måste det uppmärksammas. De har figurerat på bloggen tidigare men det var ett tag sedan och det finns fler videos.
Och naturligtvis kommer jag att vara där!

Anonym sa...

hajen kanske figurerar för att han sjunger att han ska till havet (more- море).

vodkabeat sa...

Visst, så kan det var. Min ryska är som sagt obefintlig så jag får gissa för det mestas.

Petter Nyström sa...

Ser ut som att VV bytts ut i programmet mot Haydamaky...

Tråkigt i min mening, men det får väl duga. =)

vodkabeat sa...

Jo, jag har sett det och håller med. Vopli hade varit mer spännande fast det kan bli bra ändå.

Dessutom har jag hört rykten om att en viss balkan-DJ kan vara på gång fast det är ännu mycket osäkert.