tisdag 3 februari 2009

Tillbaka till Sibirien


För ungefär ett år sedan lyssnade jag rätt mycket på Sibirisk musik och nu är det dags igen. Kanske är det minusgraderna som gör mig extra mottaglig för strupsångens toner.
Temperaturen är trots allt måttlig här i Göteborg men de isande fuktiga vindarna tränger genom märg och ben och det är extremt trist att i mörkret ta sig till arbetet.
Fast jag borde inte klaga, det finns värre klimat. Vi börjar med en av de bästa strupsångarna Kongar-ol Ondar som faktiskt gästade David Letterman för si så där tio år sedan. Vi kan väl gissa att studiopubliken blev ganska häpen.

Han har även gjort en rap-video med staden Vladivostok som bakgrund. Här är det en annan typ av strupsång vi hör. Det lär finnas tre-fyra olika stilarter. Jag blir lika fascinerad varje gång jag hör dessa märkliga ljud. Jag måste börja öva strupsång igen.

Inga kommentarer: