lördag 7 februari 2009

House of the Champions?


House of the Rising Sun för oss osökt in på en balkan-parafras av samma låt. Jag har visserligen för mig att jag har haft med den tidigare... men hittar den inte i registret. Mitt minne skall vi inte tala om. Vem vet men här kommer den i alla fall för första eller andra gången. Magnifico kallar den Land of Champions och minns med ett visst vemod den tiden när Jugoslavien var mästare i en rad idrotter. Själv kallar han sig Europé och ex-jugoslav men lär ha Slovenskt pass. Intressant video i den inte så ofta förekommande balkan-mexikanska stilen (med vissa asiatiska inslag). Lite Sergio Leone, Ennio Moricone känsla kanske. Svart-vit förstås. Jag är personligen väldigt förtjust i det lekfulla sätt Magnifico trixar med stilar och ljud. Skivan Export-Import rekommenderas men den lär knappast finnas i svenska skivaffärer eller de vanligaste nätbutikerna.

Inga kommentarer: