fredag 23 januari 2009

WWW i Uzbekistan


En gång i tiden startade den här bloggen med Leningrads partyrökare WWW. Denna låt har satt ett outplånligt spår i den ryska rockhistorien och naturligtvis gett upphov till coverversioner. En intressant tolkning är den Uzbekiska varianten som framförs av Obmorok i Mama. En rätt annorlunda tolkning som bevisar tesen att bra låtar kan framföras stil som helst.


Om någon nu glömt det lysande orginalet och inte orkar leta upp det så lägger jag in en repris av mitt allra första inlägg. Lite återvinnig för att inviga nya användare i Lenigrads storhet. Gruppen Leningrad från St:Petersburg är ju kanske den största enskilda anledning till att jag startade den här bloggen hösten 2007. Så här såg det ut:

"I dagens läge tycks de märkligaste orkestrarna, fräckaste låtarna, fräsigaste videorna och de underligaste scenuppenbarelserna finnas i Östeuropa. I väst går allt i gamla invanda spår medans det oförutsägbara regerar i öst. Min djupa fascination över allt bra och dåligt som på underliga vägar letat sig in i min dator gör att jag startar den här bloggen för att sprida evangeliet vidare. Bandet Leningrad fråm St:Petersburg är en självklar början. De är många, de är högljudda, de har en blåssektion, de har en vrickad sångare och de har en enormt fet man med oklar funktion med sig på scenen. Låten WWW visar vad det handlar om. Den totala partymusik.
Leningrad har gjort ett tiotal skivor. De är tillräckligt obekväma för att Moskvas borgmästare har portförbjudit dem från sin stad men har turnerat mycket i väst. Tyvärr så gott som okända i Sverige".

Inga kommentarer: