lördag 3 januari 2009

Årets skiva redan i januari?


Så har Goran Bregovics efterlängtade skiva kommit. Ja inte till Sverige förstås, men förr eller senare lär den dyka upp. Inte heller tycks den ännu finnas på ITunes och liknande sajter. I södra Europa lär den dock vara tillgänglig och även kunna laddas ned från mer udda betalsajter. Han spelade flera av låtarna från plattan på koncerten i höstas så visst låter det bekant. Några revolutionerande förändringar är det heller inte fråga om utan herr Bregovic fortsätter med sin patenterade balkanröjmusik. På ett spår står Shantel som medproducent och bidrar med sin lätt identifierbara baktaktsgitarr. Skivan heter Alkohol med undertiteln Sljivovica & Champagne och är definitivt lättdansad. Visst blir man sugen på att ta sig ett glas. Vi börjar med första låten Jeremija

Lite lugnare är spår 4 Na Zadnjem Sedistu Moga Auta

i mer traditionell trubacestil går spår 10 Napile se ulice

Bra eller?

4 kommentarer:

mustafa sa...

hej och tack för en intressant blogg som jag följt ett tag men inte kommenterat ännu, lovar bot och bättring.

roligt att bregovic kommit ut med en ny skiva, jag har alla hans skivor inklusive de flesta med bijelo dugme.

lite tråkigt kan ändå tyckas att det mesta bara är nya arrangemang av gamla låtar, "na zadnjem sjedistu moga auta" finns i orginalversion här: http://vodkabeat.blogspot.com/2008/11/bijelo-dugme-och-bregovic.html

även "napile se ulice" är en gammal bijelo dugme-låt och jeremija är också en gammal klassiker (fast inte av bijelo dugme).

men visst svänger det och jag kommer säkert köpa denna skiva med men jag tycker att det är liiite tråkigt.

vodkabeat sa...

Jo, visst är det så och det är väl lite av Bregovics känneteckan att stuva om gammalt material. Jag hör förstås inte all återanvändning eftersom jag inte är så inlyssnad på Bielo Dugme.

Men som sagt det svänger och andra gången jag lyssnade igenom skivan idag gick det som en dans att dammsuga lägenheten. Det brukar vara ett säkert tecken på en gedigen partyplatta

Kul att du gillar bloggen och att du kommenterar. Det är tyvärr inte så många som kommenterar. Men jag har fått en hel del goda tips genom de ofta väldigt kunniga kommentarerna som kommit in.

mustafa sa...

du kanske ska ta och tillåta även anonyma kommentarer så kommer det nog rassla in några fler, meckigt att behöva ha ett google/blogger-konto bara för att få kommentera.

vodkabeat sa...

Hm, tänkte inte på det....