tisdag 27 januari 2009

Даха-Браха?


Min okunskap är avgrundsdjup. Det finns myriader av grupper och musikstilar jag inte vet ett smack om. Inte har jag tid och språkkunskaper att avhjälpa det heller.
Här har vi en grupp som baserar sin musik på slagverk och sång. Jag hittade dem av en slump och har inte hört talas om dem tidigare.

Jag vet inget mer om den än det något kryptiska namnet Даха-Браха. Trummorna tyder på influenser från olika håll. Det låter lite finsk-ugriskt, lite indiskt, kanske t.o.m. lite afrikanskt men mest av allt Östeuropa. En snabb sökning på nätet ger lite mer kött på benen. En källa nämner bandet som ukrainskt ethno-chaos. Tja, kanske det? En ny-psykedelisk video och mystiska folkdräkter gör bandet svårplacerat i genredjungeln. Hur man uttalar bandnamnet vågar jag knappt ge mig in på. DakhaBrakha transkribreras det i alla fall på deras hemsida.

De gör sig bra på bild och har självfallet gott om foton på sig själva. Jag är lite avundsjuk på höga mössorna. De ser mer designade än autentiska ut. Undrar var man får tag på en sådan? Vad låten heter? Fråga mig inte.

Inga kommentarer: