tisdag 15 december 2009

Boban i Marko Markovic Orkestar



Att Boban I Marko Markovic Orkestar kommit med en ny skiva har naturligtvis inte undgått Vodkabeat. Fattas bara. Trumpetkungen och hans son är gamla favoriter som gästat Göteborg, ett antal gånger de senaste åren. Musiken har kännetecknats av hisnande trumpetslingor till ett intrikat komp och arrangemangen har blivit alltmer avancerade med åren.

På denna skiva har dock svänget satts i förgrunden. Visst går det undan och visst är det ekvilibristiskt, men framför allt är det en partyplatta utan dess like. Dessutom en hel del sång vilket man inte är bortskämd med från tidigare produktioner. På konserterna har man sett att både far och son riktigt lyser upp när de får sjunga och här får de äntligen ta ton på en CD. Dessutom gästar ett garnityr goda sångare från hemlandet Serbien. Musiken får mig att vilja dansa och dricka sprit. I brist på Sljivovica(som en låt så påpassligt heter) får jag hälla upp lite av julsnapsen. Nu blir det svårt att sitta still. Vi börjar med titelåten: Devla

Jag är fortfarande rejält mallig över att jag har spelat med dessa fantastiska musiker i deras hem i Vladicin Han i Södra Serbien. Ja, jösses.

I en liveinspelning från Berlin i år hör vi orkestern kompa den rumänsk/tyska sångerskan Miss Platnum. Jag lägger dessutom tacksamt märke till att Marko bytt ut sin mer än gräsliga frisyr från förra året mot något mer otvunget.

Inga kommentarer: