fredag 20 januari 2012

Mer finsk balkan

Som framgick av förra inlägget har den finsk musik med inslag av balkan dominerat ljudrummet i min lägenhet den senaste veckan. På skivan Balkan Fever Helsinki finns en mängd band jag inte hört talas om tidigare. Att hitta mer musik med dessa band är inte helt lätt då många av banden liksom samlingsskivan inte finns på Spotify (än?).  Det förnämliga bandet Transkaako kan man dock hitta på Spotify, endast en låt finns på youtube, inte samma som på Balkan Fever-skivan men bra ändå.  En äldre låt som borde haft betydligt fler visningar.


 Jätkäjätkät växer fram som ett av mina nya favoritband inom partymusiken. Mycket energi i en häxbrygd av Jamaica, Balkan och Finland. Jag hade dem med i förra inlägget men så hittade jag en video på nätet som jag bara inte kan låta bli att ta med.



Vi avslutar med Slobo Horo som jag faktiskt kände jag till sedan tidigare, de har ju funnits sedan 80-talet. En gammal inspelning (-93), lite mer traditionell, men upprockad balkan med en finsk touch. Snygg kombination av styrstångsmustasch och hockeyfrilla på sångaren, fast även basisten har en hockeyfrilla värd att uppmärksamma. Ack vilka tider.


Inga kommentarer: