lördag 28 januari 2012

En rysk Sherlock Holmes

Däckad av influensa försöker jag muntra upp mig så här på lördagkvällen. En filmfestival som jag inte kan delta i pågår i staden så jag får ordna filmfestival för mig själv här hemma. 1800-tal och steampunk tycks ju vinna allt mer mark inom populärkulturen så vi letar efter östliga varianter.

En försmak får vi i videon Let's go East med Nogu Svelo där ett påfallande välklätt rockband underhåller en stilenlig publik. Låten är ledmotivet i filmen Turkish Gambit som vi ser delar av.
En äventyrshistoria vid Svarta havet med skenande hästar, yviga mustascher, vilt viftande med sablar och sköna hjältinnor. Och naturligtvis en skarpsinnig hjälte.


Den stammande detektiven Erast Fandorin verkar i det sena 1800-talets Ryssland och är en mästare i att förkläda sig. Han har beskrivits som en blandning av engelsk gentleman intellektuell ryss med inslag av samuraj.
Skaparen av denne litteräre gestalt är född i Georgien och egentligen heter Grigorij Sjalvovitj Tjchartisjvili är känd under sitt pseudonym Boris Akunin (B. Akunin efter den gamle anarkisten Bakunin, får man förmoda) och säljer ungefär lika bra som Harry Potter i Ryssland. Enligt Akunin tycks det finnas 16 sorters kriminalromaner och varje Fandorin-deckare skall avspegla en av dem.


 Fem böcker har kommit ut på svenska av tolv(enligt Wikipedia). Jag har läst två av dem, men inte Turkisk Gambit som självfallet blir kvällens långfilm. Vi förflyttar oss till det rysk-turkiska kriget 1877 och jakten på en spion.




Inga kommentarer: