torsdag 12 januari 2012

Balkan feber i Helsingfors

Det damp ned en CD i brevlådan.  En samling med märkliga låtar från Finland under beteckningen Balkan Fever Helsinki.


 Ett medföljande brev deklarerar stolt att det är ett tvärsnitt av balkaninspirerade band i Finland och visar att det i Helsingfors, likväl som i Berlin, Paris och New York, finns en balkanscen av internationellt snitt.

Orkestrar som funnits i flera decennier blandas med nutidens stjärnor och framtidens hopp.  Skivan  spretar självfallet vildsint åt olika håll, dock utan att tappa fokus. Influenser från traditionell romskmusik, rock, hip-hop, klezmer, reggae och förstås finsk tango kan spåras utan svårigheter. Dessutom finns en hel del musik som svårligen låter sig placeras i några som helst fållor. Gamla favoriterna Jaakko Laitinen & Vääre Raha finns förstås med och vi börjar med dem.


Om det svänger? Jag satte på skivan och började laga mat men kom på mig själv att dansa i köket medan makaronerna kokade över. Och detta helt nykter!

Sedan fortsätter det. De flesta banden har jag inte hört talas om.  Jag inser här hur lite jag kan om finsk musik i allmänhet och balkan scenen i Helsinfors i synnerhet, trots att jag försöker hålla lite koll. Bandet Shava blandar helt osannolik indisk och finsk musik i lätt baktakt!


Finlands svar på Timbuktu har de kallats,  Jätkäjätkät. Lite modernare tongångar med rap men jävlar vilken dansmusik.


Självklar saknas inte finska melodier. Liljan Loisto spelar den gamla slagdängan Säkkinjärvi polkka, fast i baktakt. Hopa!



 I förhållande till annan nordisk balkaninspirerad musik, upplever jag det som om de finska banden är mer självständiga. Att de utforskar ny mark snarare än bara spelar covers.
I sin helhet en fantastisk platta om man exempelvis vill ordna en uppsluppen fest hemma med alkohol och dans.  Eller om man bara vill pigga upp sig en gråmörk onsdageftermiddag när förkylningen är inne på sin andra vecka. Glad blir man i alla fall.

Skivan finns såvitt jag kan se inte på Spotify än, men på cdon till det facila priset av 129 kr. Jag kommer definitivt ha med den här skivan nästa gång jag skall vara plattvändare på någon tillställning

Det här var som sagt var bara fyra av banden på skivan, men jag återkommer med smakprov på andra band i nästa inlägg.

Inga kommentarer: