måndag 19 december 2011

Ny låt från Zakopower

Jag ältat det här förut. Polen är ett grannland till Sverige med en rik och varierad musikkultur, men hur många svenskar kan nämna en enda polsk artist eller band? Varför är vi så uppslukade av den engelskspråkiga kulturen att vi helt missar det näraliggande? Jaja, jag vet. Det har med politik och ekonomi och allt det där att göra. Men i alla fall.

Intressant att notera är att Zakopower använder sig mer av inhemsk musiktradition och folkliga stråkar än vi är vana i Sverige.

1 kommentar:

Unknown sa...

Sveriges fixering vid det anglosaxiska är något jag alltid retat upp mig på. Jag växte upp mitt i Tyskland, där vi bl.a. hade tillgång till två DDR-kanaler på TV. DDR 2 sände varje tisdag och torsdag program för de sovjetiska soldaterna, odubbade i originalskick - allt från fotboll, skördetröskar och glada vinkande bönder. "Rote Gitarren" var en av de mest populära polska band i DDR, med sin klappvänliga tyska schlagermusik. Men pionjärerna hade kul och dansade till deras musik, .. :-)

Original DDR-TV:
http://www.youtube.com/watch?v=3DLX5I__T0k&feature=related